winnende concepten van de Amsterdam Designathon Challenge
De Amsterdam Designathon Challenge is in volle gang! Kinderen van tien basisscholen uit heel Amsterdam gaan tijdens de Amsterdam Designathon Challenge ontwerpend aan de slag. Tijdens de challenge-workshop verzinnen, bouwen en presenteren de leerlingen een zelfbedachte oplossing rond het thema wereldburgerschap. Ze doen dit in een maakplaats, waar ze gebruik kunnen maken van mini-motoren, sensoren en andere technologieën. Een mooie combinatie van ontwerpend leren en maakonderwijs.
In deze vitrine zie je de beste concepten van iedere week terug.
Op 16 december zouden we tijdens een live finale het allerbeste idee bekendmaken. Vanwege de sluiting van de scholen moesten we dit verplaatsen naar 3 februari, maar helaas… De scholen zijn dan nog steeds dicht en ook deze finale kan niet doorgaan.
We willen jullie niet langer in spanning laten en graag op een bijzondere manier bekendmaken wie de Amsterdam Designathon Challenge 2020 gewonnen heeft. Daarom gaan we nu hard aan de slag om voor jullie een mooie finalevideo te maken. In deze video laten we de beste ideeën zien en maken we het winnende team bekend.
De video komt online op woensdag 10 februari om 11.00 uur en is te zien op deze pagina.
We hopen dat jullie de video allemaal in de klas kunnen bekijken. Bedankt voor jullie deelname!

Het Gelijkheidsrestaurant
Voor een restaurant staat een installatie van een grote weegschaal met twee schalen. Daar staan twee standbeelden op van een witte en een zwarte persoon. De schalen staan op gelijke hoogte, om aan te geven dat iedereen, los van kleur, gender of cultuur, gelijkwaardig is.
Het restaurant zelf heeft een multiculturele kaart waarmee je kennis kunt maken met allerlei culturen. Van wonton-soep tot crème brûlée- je kunt hier culinair de hele wereld rond!
Bedenkers: Ezechiel, Tim, Tyrese, Lewis
School: De Regenboog
Groep: combinatiegroep 6,7 en 8 (3.1)

Anti-discriminatie-lespakket
Dit lespakket kan worden gebruikt in de klas en is bedoeld voor kinderen van groep vijf van de basisschool tot en met de vierde klas van de middelbare school. Door middel van debatteerlessen, filmpjes en spellen komen de leerlingen te weten wat discriminatie precies is, hoe het is als je dit zelf ervaart en vooral hoe je ervoor kunt zorgen dat je zelf niet discrimineert.
Bedenkers: Jennaisa, Iwyerimye en Amirah
School: De Regenboog
Groep: combinatieklas 6,7 en 8 (groep 3.3.)

Kids Universe app
Huiselijk geweld onder kinderen. Ze hebben een kids app bedacht. In de app kan je chatten met andere kinderen die hetzelfde probleem hebben. Je kunt ook samen spelletjes spelen en educatieve video's kijken. Tevens kan je je taal instellen. En mocht je nog te jong zijn om te schrijven kan je voice-messages achterlaten.
Bedenkers: Azhima, Bebbie, Imani en Moiza
School: De Globe
Groep: groep 7/8A

Het Cultuurmuseum
In het Cultuurmuseum kunnen mensen meer te weten te komen over elkaars cultuur. Er is een museum, een videoruimte, een maakplaats, een podium, een café en nog véél meer. Iedere week komt er een nieuwe cultuur aan bod, die je ontdekt door middel van een film, een voorstelling, kunst en eten. Door deze kennis te delen en te verspreiden ontstaat er wederzijds begrip, waardoor mensen uit allerlei culturen in harmonie samen in de stad kunnen leven.
Bedenkers: Owen, Kaya, Luuk
School: De Regenboog
Groep: combinatiegroep 6,7 en 8 (3.2)
De veiligheidsarmband
Een speciale armband waarmee je als kind hulp kan inroepen als je buiten aan het spelen bent en in gevaar komt. De armband heeft een paar simpele opties. Druk je op 'gevaar', dan gaat het lichtje af. Druk je op 'locatie', dan komen je ouders via GPS te weten waar je bent. Je kunt ook bellen met je mama of je papa. Zo kunnen kinderen zich op straat altijd veilig voelen.
Bedenkers: Tanisha, Aya en Ecrin
School: De Globe
Groep: groep 8B

LGBTQI+
Dit theaterstuk is in er om voorlichting te geven aan kinderen. Het laat zien dat vrouwen ook verliefd kunnen worden of kunnen trouwen met vrouwen, en mannen met mannen. Het idee is op een mooie manier uitgevoerd met lichteffecten en schaduwpartijen op de muur van de zaal en ook aan de coronaregels qua afstand is gedacht.
Bedenkers: Arthur, Noortje, Sam
School: De Bonkelaar
Groep: AMOS unIQ 7/8

YYR-Theater
Dit toneelhuis is een plek waar kinderen al op jonge leeftijd leren wat racisme en geloofsdiscriminatie (voor álle geloven) inhoudt. Door middel van een gesprek en een toneelstuk leren ze ook hoe dit voelt. Op deze manier worden empathie en het bewustzijn rondom discriminatie op jonge leeftijd gestimuleerd en leren de kinderen hoe je elkaar ontmoet en een probleem bespreekt. Het toneelhuis kan overal staan waar het nodig is.
Bedenkers: Youssra, Yunus en Rabia
School: Al Yaqoet
Groep: groep 8
Een bordspel
In allerlei vragen kom je veel te weten over discriminatie en wat jij vindt van racisme en homoseksualiteit. Het spel is ontworpen voor kinderen en volwassenen vanaf 7 jaar en maximaal 6 spelers. Wie discriminerende opvattingen heeft of op een beledigende manier reageert, gaat de gevangenis in. Degene die als eerste de meeste goede antwoorden heeft, is de winnaar.
Bedenkers: Fady, Semi en Hasan
School: De Globe
Groep: groep 7C
Dit project is mede mogelijk gemaakt door de financiële bijdragen van:




maatschappij tot Nut van ‘t Algemeen