Minor Maker Education van start op Hogeschool van Amsterdam

Op vrijdag 5 februari ging de eerste minor Maker Education van Nederland van start, op de Hogeschool van Amsterdam. Zeven studenten afkomstig van de opleidingen Pabo, leraar Natuurkunde, leraar Nederlands en leraar Techniek leren in een half jaar tijd de theorie én de praktijk van het maakonderwijs. Als onderdeel van de minor zullen de studenten één keer per week stage lopen in een van de locaties van Maakplaats 021.

Read More
Sacha van Tongeren: "De urgentie voor een leven lang leren wordt alsmaar groter"

Op 11 en 12 februari organiseert de OBA samen met ELIG de Brave New Learning Conferentie, een conferentie voor onderwijsprofessionals volledig in het teken van de toekomst van leren. Pioniers en vooraanstaande professionals uit het vak delen hun visie in inspirerende lezingen, en workshops geven aanwezigen de kans om samen na te denken over de vraag: “Hoe ziet leren er in de toekomst uit?”. Wij interviewen Sacha van Tongeren, project lead van Brave New Learning.

Read More
Ontdek de toekomst van leren op de Brave New Learning conferentie

Hoe ziet de toekomst van leren eruit? Hoe kunnen we het onderwijs vernieuwen in Amsterdam en daarbuiten? De conferentie Brave New Learning op 11 en 12 februari 2019 staat geheel in het teken van nieuwe vormen van leren en ontwikkelen in de 21e eeuw. Inspirators als Philipp Schmidt, directeur Learning Innovation bij het innovatieve MIT Media LAB en Rolf Hapel, directeur van de bibliotheek in Aarhus, delen er hun expertise.

Read More
Librarian Maker Camp in de Waag: acht nieuwe maakplaats-coaches klaargestoomd

Op donderdag 18 oktober en vrijdag 19 oktober vond het Librarian Maker Camp plaats in de Waag, waarbij acht OBA-medewerkers werden klaargestoomd tot maakplaats-coach. Van vinylsnijden tot ontwerpen voor de 3D-printer, van robotraces tot experimenteren met de micro:bit – de aanstaande coaches gingen met een gevarieerd maakpalet aan de slag. Bij elke opdracht de volgende vragen centraal: wat leert een kind van deze vorm van maakonderwijs? En hoe kan een kind bij deze activiteit het beste worden begeleid? Bekijk hieronder het fotoverslag!

Read More